Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 2010

"Καπελώνουν" την Αυτοδιοίκηση του "Καλλικράτη" (Νο 3)

ΒΡΟΓΧΟΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΤΩΝ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΙΚΩΝ ΔΗΜΩΝ

Γενικεύονται οι αντιδράσεις για την εμπλοκή της Εγνατία Οδός ΑΕ

Ο τρόπος που εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση, χωρίς διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς (Νομαρχίες, Δήμοι, Λιμενικά Ταμεία) με αποκορύφωμα οι «κύριοι» των έργων να αποφασίσουν μετά την δημοσίευσή της, δημιουργεί ερωτήματα και ανησυχίες



Και στη Διοικούσα Επιτροπή του Τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του ΤΕΕ πρόκειται να συζητηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα το θέμα της υπουργικής απόφασης με την οποία εκχωρείται στην «Εγνατία Οδός ΑΕ» όλη η διαδικασία ωρίμανσης, δημοπράτησης και διαχείρισης δημοσίων έργων που εμπίπτουν της αρμοδιότητας των δημόσιων υπηρεσιών των περιφερειών και των «καλλικρατικών» δήμων.

Όπως παρατήρησε ο πρόεδρος του Τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του ΤΕΕ Λάζαρος Βασιλειάδης το θέμα θίχτηκε και στη σύνοδο προέδρων που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη. Όπως ανέφερε ο ίδιος με βάση την προσωπική του εκτίμηση για το θέμα, «σαν πρώτη σκέψη η ενέργεια αυτή υποβαθμίζει τη δημόσια διοίκηση, το ΤΕΕ και τους μηχανικούς που λειτουργούν στη δημόσια διοίκηση», σημειώνοντας ότι υπάρχει θέμα με τον «Καλλικράτη» στην οργάνωση των υπηρεσιών των περιφερειών και το πώς θα συγκροτηθούν αφού στην ουσία μέρος της διαχείρισης του ΕΣΠΑ εκχωρείται σε Α.Ε., με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται ο ρόλος της νέας Περιφέρειας.

«Εδώ μπαίνει ένα ζήτημα. Σαν πρώτη σκέψη είναι αρνητικό. Προφανώς γίνεται για να επιβιώσει η Εγνατία. Όμως δεν πρέπει να επιβιώσει και η δημόσια διοίκηση;», παρατήρησε ο κ. Βασιλειάδης τονίζοντας ότι υπήρχαν άλλα σημεία που θα μπορούσε να δράσει η ΑΕ, όπως η λεγόμενη σιδηροδρομική Εγνατία, οι κάθετοι άξονες κλπ. Μάλιστα ως επιπλέον ζήτημα έθεσε και το ότι θα υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση της τάξης του 5% σε κάθε έργο, σε μια δύσκολη περίοδο λιτότητας, όπως είπε.

Σοβαρά ερωτηματικά, ενώ πληθαίνουν οι αντιδράσεις

Στο ίδιο κλίμα ψήφισμα εξέδωσε το Τμήμα Βορειοανατολικού Αιγαίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος με το οποίο αντιδρά έντονα για την ανάθεση από την πολιτεία έργων στην αντίστοιχη περιφέρεια στην εταιρεία «Εγνατία Οδός ΑΕ». Σύμφωνα με το ψήφισμα οι όροι της ανάθεσης των έργων είναι επιζήμιοι για το Ελληνικό Δημόσιο.

Όπως τονίζεται στο ψήφισμα, «στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», εκχωρείται σύμφωνα με το άρθρο 2 της ΚΥΑ (Δ1/0/3141/ΦΕΚ 1505/6-9-2010/Τεύχος Δεύτερο): α) Η ευθύνη για την ωρίμανση των έργων μέχρι την ένταξη τους σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Να σημειώσουμε ότι τα συγκεκριμένα έργα είναι τόσο ώριμα και σαν μελέτες και σαν διαδικασίες που αν μείνουν και άλλο χωρίς υλοποίηση θα αρχίσουν να «αποσυντίθενται» και είναι ώριμα με ευθύνη και δουλειά των αντίστοιχων τεχνικών υπηρεσιών, έστω και αν ορισμένοι τοπικοί πολιτικοί παράγοντες δεν θέλουν να το παραδεχθούν, β) Η αρμοδιότητα να δημοπρατεί, να αναθέτει και να διοικεί τα έργα καθώς και να ορίζεται δικαιούχος των πράξεων, γ) Η υλοποίηση των έργων γίνεται με βάση την κείμενη εθνική και κοινοτική νομοθεσία αλλά με τις διαδικασίες της εταιρείας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», δ) Η κάλυψη των δαπανών για την υλοποίηση των έργων γίνεται από την ΣΑΕ, δηλαδή από δημόσιους πόρους ΠΔΕ του Υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων και ανέρχεται στο 5% της συνολικής δαπάνης κόστους του έργου. Που σημαίνει για το πακέτο μόνο των έργων Β. Αιγαίου προϋπολογισμού της τάξης των 140.000.000 ευρώ θα απαιτηθούν 7.000.000 ευρώ επιπλέον τα οποία θα πληρωθούν από εθνικούς πόρους για αποζημίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών της Εγνατίας. Επί πλέον ο ΦΠΑ 23% (32.000.000 ευρώ) είναι υπό έρευνα αν θα είναι επιλέξιμος από το ΕΣΠΑ και επομένως θα επιβαρύνει και αυτός εθνικούς πόρους. Είναι αυτά τα χρήματα που σήμερα κόβουν από τους μισθούς, τα δώρα, τα επιδόματα των εργαζομένων στο Δημόσιο και όχι μόνο για να κλείσουν υποτίθεται τις μαύρες τρύπες».

«Συνοπτικά η Εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» ορίζεται φορέας υλοποίησης και διαχείρισης των έργων και υποκαθιστά πλήρως τον Δημόσιο Τομέα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα προκύψει από τον «Καλλικράτη», ενώ αναιρεί την όλη φιλοσοφία του. Η απαξίωση του Δημόσιου Τομέα σε όλα τα επίπεδα καθώς και στον τομέα παραγωγής Δημοσίων Έργων δεν είναι σημερινή υπόθεση, το επαναλαμβάνουμε και σήμερα, είναι υπόθεση και στόχος κυρίαρχης πολιτικής κατεύθυνσης και πρακτικής, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους εργαζόμενους – είναι εκχώρηση του ΕΣΠΑ στον ιδιωτικό τομέα. Ο τρόπος που εκδόθηκε η ΚΥΑ χωρίς διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς (Νομαρχίες, Δήμοι, Λιμενικά Ταμεία), με αποκορύφωμα οι «κύριοι» των έργων να αποφασίσουν μετά την δημοσίευση της, μας δημιουργεί ερωτήματα και ανησυχίες», υπογραμμίζεται στο ψήφισμα.

Κάθετα αντίθετοι!

Την κάθετη αντίθεσή τους για το θέμα εξέφρασαν με ανακοίνωσή τους το ΔΣ και τα μέλη της Πρωτοβάθμιας Ένωσης Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.) Ανατολικής Μακεδονίας που διαμαρτύρονται έντονα για την ενέργεια της Κυβερνησης που «με την υπ΄ αριθμ. Δ1/ο/3145/01-09-2010 Κοινή Υπουργική Απόφαση Υπουργών Οικονομίας - Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 1505/6-9-2010/Τεύχος Δεύτερο, εκχωρεί σημαντικά έργα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στην Εταιρεία με την επωνυμία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Ένωση των Μηχανικών «συγκεκριμένα τα έργα που εκχωρούνται και μεταβιβάζονται στην Εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» είναι: α) Κάθετος Άξονας Σέρρες − Δράμα − Καβάλα (κωδ. ΕΟΑΕ 61), Τμήμα Όρια Νομού Σερρών − Καβάλα, β) Κάθετος άξονας Ξάνθη – Εχίνος – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα (κωδ ΕΟΑΕ 70), γ) Κάθετος Άξονας Αρδάνιο − Ορμένιο (κωδ. ΕΟΑΕ 80), Τμήμα Αρδάνιο − Μάνδρα, δ) Περιαστικός δακτύλιος Καβάλας, ε) Περιαστικός δακτύλιος Ξάνθης, και στ) Περιφερειακή Οδός Αλεξανδρούπολης».

«Η συγκεκριμένη αυτή Κυβερνητική πράξη, που έγινε με την σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, και, δυστυχώς, των περισσοτέρων από τους φορείς του τόπου μας (Νομαρχίες, Μητροπολιτικοί Δήμοι), αλλά χωρίς την επαρκή τεκμηρίωση για το κατά πόσο η πράξη αυτή είναι υπέρ του δημόσιου συμφέροντος και χωρίς την απαραίτητη διαβούλευση, με τους εκπροσώπους των φορέων υλοποίησης των έργων, πριν τη λήψη της σχετικής απόφασης, δημιουργεί πολλά ερωτηματικά ως προς την πολυδιαφημιζόμενη αναβάθμιση των αιρετών Περιφερειών», παρατηρεί η Ένωση και συνεχίζει: «Οι Τεχνικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας ΑΜΘ, διαθέτουν και την απαραίτητη τεχνογνωσία και την διαχειριστική επάρκεια τόσο στην εκπόνηση μελετών όσο και στην κατασκευή και διαχείριση των έργων, όπως αποδεικνύεται από την υλοποίηση, με απόλυτη επιτυχία, του συνόλου του Γ’ Κ.Π.Σ.. Η αναμενόμενη δε στελέχωσή τους με το προσωπικό των Δ.Τ.Υ. των Νομαρχιών θα προσθέσει ακόμα περισσότερο τεχνικό δυναμικό που θα βοηθήσει στο έργο τους».

«Η στέρηση από πόρους και αρμοδιότητες της Περιφέρειας Α.Μ.Θ και των υπολοίπων Περιφερειών, σε συνδυασμό με την, με βάση το σχέδιο Π.Δ. για τον οργανισμό τους, διαφαινόμενη υποβάθμιση – απαξίωση των Δημοσίων Τεχνικών Υπηρεσιών, οδηγεί σε βάσιμα συμπεράσματα για την ακόμα μεγαλύτερη εκχώρηση της ευθύνης κατασκευής των δημοσίων έργων σε ιδιώτες, με ότι αυτό συνεπάγεται από κάθε άποψη ( κόστος, ποιότητα κλπ). Σύμφωνα με την προαναφερόμενη Κ.Υ.Α. για την κάλυψη των δαπανών διαχείρισης και επίβλεψης των έργων από την Εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» προβλέπεται η εγγραφή κονδυλίων ύψους 5% επί της προϋπολογιζομένης συνολικής δαπάνης του κόστους κατασκευής κάθε έργου, σε αντίθεση με την μηδενική δαπάνη που θα έχουν εάν η διαχείριση και η επίβλεψη των έργων παραμείνει στις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες. Εξυπακούεται ότι το επί πλέον κόστος θα επιβαρύνει τον Ελληνικό Λαό», παρατηρεί και καλεί «τους Βουλευτές της Περιφέρειας και τους υποψήφιους αιρετούς των προσεχών Δημοτικών και Περιφερειακών εκλογών να εκφράσουν δημόσια τις θέσεις τους σε αυτή την Κυβερνητική Απόφαση».


Άρης ΜΕΝΤΙΖΗΣ
mentizis@evdomi.gr

(Δημοσιεύτηκε στην "Εβδόμη" στις 9 Οκτωβρίου 2010)

.

Δεν υπάρχουν σχόλια: